Tankar om Super Smash Bros Ultimate

Publicerad av

Den 7:e december i år blir en spännande dag för fans av Super Smash Bros, då det femte spelet i serien släpps till Nintendo Switch. För de som inte är bekanta är det ett okonventionellt fightingspel där du istället för att slå livet ur sin motståndare försöker slå ut dem ur själva arenan, som en sorts hybrid mellan en fighter och platformer. Man väljer mellan en myriad olika karaktärer från diverse spel (främst Nintendo, men med ett fåtal undantag så som Sonic the Hedgehog och Ryu från Street Fighter.) Det började med rätt blygsamma 12 karaktärer i Super Smash Bros till Nintendo 64 och mer än dubblades till uppföljaren Melee, som 17 år senare fortfarande spelas kompetitivt och är större än någonsin, trots de efterträdande spelen Brawl och Super Smash Bros for 3DS/Wii U.

Trots att varje nytt spel inkluderar en generös mängd nya karaktärer, har det flera gånger hänt att en del av dem inte får återvända av olika anledningar. Roy kom exempelvis inte med i Brawl efter sin debut i Melee, bland annat för att han ansågs vara alldeles för lik Marth, medan Mewtwo blev ersatt av Lucario trots att hen hade en unik spelstil och är en ikonisk representant för Pokémon-spelen. Det finns andra exempel på bortslängda karaktärer, men både Mewtwo och Roy kom tillbaka i 3DS/Wii U som DLC-karaktärer, och i Roys fall omarbetades han om till att ha en mer unik spelstil.

Den 8:e mars visades den första trailern för Ultimate, och många fans, inklusive undertecknad, var osäker på om det var ett helt nytt spel eller en förbättrad port av det sista spelet, kanske inte alltför konstig slutsats att nå med tanke på hur många Wii U-spel Nintendo har släppt igen till Switch. Även om den inte visar något gameplay var det spännande att se Inkling som en ny karaktär, och redan här började jag fundera på hur mycket potential figuren kunde ha i Smash. En annan intressant detalj var Links silhuett, som är baserad på hans utseende i The Legend of Zelda: Breath of the Wild, och vad det kunde betyda. Kommer han helt enkelt få en makeover, eller kommer han få en ny spelstil också? Fjärrdetonerade bomber skulle vara väldigt häftigt…

Under mässan E3 (Electronic Entertainment Expo) skulle vi få mer information, och här tror jag universum måste ha exploderat lite över hur upphetsad jag och andra fans blev. Vi fick inte bara en trailer som bekräftade att alla karaktärer som någonsin medverkat i Smash är tillbaka, vi blev dessutom bortskämda med en helt ny reveal och en turnering där toppspelare från Melee och 3DS/Wii U var inbjudna, samt nya detaljer, bland annat om konceptet Echo Fighter, ett epitet för karaktärer baserat på en annan och inte tillräckligt unik för att få sin alldeles egen plats. Visserligen har vi tekniskt sett haft det tidigare, bara utan ett officiellt namn för dem, men jag blev ändå nyfiken på hur de kan tänkas erbjuda varianter på en karaktär för att passa någons specifika spelstil bättre. Vi vet exempelvis sedan 3DS/Wii U att Lucina är identisk med Marth, förutom att hennes svärd är marginellt starkare, men inte har Marths attribut att göra extra skada om man träffar någon med själva udden. Det blir däremot spännande att se hur helt nya Echo Fighters, så som Daisy som visades för första gången kommer skilja sig från Peach. Spelets producent, Masahiro Sakurai sade under presentationen att vi inte skulle förvänta oss alltför många nya karaktärer, eftersom vi vid det här laget har över 60.

Den 8:e augusti hade Nintendo en sändning där vi skulle få mer information. Vi ser ännu än mörk trailer, inte olik Ridleys i anda, och får Simon Belmont från Castlevania som en ny karaktär, med Richter Belmont som en Echo Fighter. Efter det får vi bland annat nya arenor, mängden inställningar och ett nytt spel-element uppvisat: laddningsbara Final Smashes – en sorts superattack som tidigare bara kunnat aktiveras om man spelar med powerups på. Nu kan man istället välja att ha en svagare variant av dem på, som man aktiverar efter att ha fyllt en energimätare istället för att vara baserat på tur. Det låter som en jättekul idé som dessutom potentiellt skulle kunna vara med i kompetitiva turneringar om de är implementerade på ett bra sätt. Sedan fick vi inte bara två nya Echo Fighters i Chrom och Dark Samus, men dessutom avslutades sändningen med ännu en helt ny karaktär: King K. Rool från Donkey Kong Country, vilket betyder att vi i skrivande stund har 73 karaktärer och 103 arenor. Någon nämnde för ett par dagar sedan att både Inkling, Chrom och K. Rool alla fanns som kostymer till Mii Fighters, och då kan man ju undra om fler kostymer kan vara indikatorer på fler karaktärer som kan komma. Sakurai överraskade oss trots allt med det här med tanke på att han tidigare antydit att vi inte skulle förvänta oss särskilt mycket nytt innehåll. Själv kan jag knappt bärga mig tills den 7:e december, och Ultimate ser lovande ut nog att bli vad som kan vara mitt nya favorit-Smash Bros. Dock återstår det att se om ens Ultimate kan bräcka den sjuttonåriga titanen Melee i det långa loppet.

Detta bildspel kräver JavaScript.

// Elise 

3 kommentarer

  1. Hej! Det märks att du har koll på ditt Nintendo. Finns det fler spel du rekommenderar? Lägger du upp filmer där du spelar någonstans? Har du spelat Octopath Traveler: Traveler? Sjukt kul!

    Gilla

    1. Oh ja, listan skulle dock kunna göras alltför lång och jag skulle onekligen glömma något viktigt. Har inte gett mig på att spela in eller streama gameplay, och har inte spelat Octopath Traveler än, även om det är på min Att spela-lista.

      Gilla

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.